مقدار دهی به عناصر آرایه در جاوا

+1
+37
1394/03/04 0 939 م.مطلبی

در این بخش می خواهیم عناصر آرایه را درون یک حلقه مقدار دهی اولیه نماییم . بی شک این روش مقدار دهی به عناصر آرایه ها در برنامه نویسی بسیار رایج و پر کاربرد است.لذا توصیه می کنیم که به نحوه نوشتن کد های این برنامه دقت لازم را مبذول فرمایید. در ادامه با ما همراه باشید با آموزشی دیگر از ساب سان.

به همین منظور پروژه ایجاد شده در دروس قبلی را باز کنید و کلاس جدیدی با نام subsun_class_16 به پکیج subsun_package اضافه کنید. و درون آن را بصورت زیر پر نمایید و سپس آن را ذخیره کنید.

package subsun_package;
import javax.swing.*;
public class subsun_class_16 {
     public static void main(String args[]){
        final int ARRAY_SIZE=10;
        int array[];
        array=new int[ARRAY_SIZE];
        for(int counter=0;counter<array.length;counter++){
             array[counter]=2+2*counter;
        }
        String output="اندیس\tمقدار\n";
        for ( int counter = 0; counter < array.length; counter++ ){     
             output += counter + "\t" + array[ counter ] + "\n";
          }
         JTextArea outputArea = new JTextArea();
         outputArea.setText( output );
          JOptionPane.showMessageDialog( null, outputArea,
                         "مقدار دهی اولیه آرایه با اعداد زوج   2 تا 20",
                          JOptionPane.INFORMATION_MESSAGE );
         System.exit(0);
    }
}

 

اکنون می خواهیم عملکرد این دستورات را به شما آموزش دهیم. به دلیل جلو گیری از تکرار مطالب از توضیح دستوراتی که با آنها در دروس قبل  آشنایی شده اید خودداری می نماییم. در این دستورات ابتدا وارد متد main می شویم. در این متد یک متغیر ثابت به نام ARRAY_SIZE تعریف کرده ایم. به دلیل این که این متغیری را بصورت final (متغییر ثابت) تعریف کرده ایم . متغییر ثابت را حتما باید قبل از استفاده مقدار دهی اولیه نماییم.همچنین در صورتی که در طول برنامه بخواهیم مقدار متغیری که بصورت final تعریف شده است را تغییر دهیم با پیغام خطا از سوی کامپایلر مواجع خواهیم شد. از این متغیر برای تعیین طول آرایه استفاده می شود .متغیر مورد نظر را با 10 مقدار دهی اولیه کرده ایم. در ادامه دستورات آرایه array را از نوع داده ای int تعریف کرده و سپس بصورتی که مشاهده می نمایید این آرایه را تخصیص حافظه کرده ایم . نکته جالبی که در این برنامه نهفته است درون حلقه for قرار دارد که به تعداد عناصر آرایه تکرار می شود و عناصر آرایه را مقدارهی می کند .  طول آرایه را با استفاده از متغییر length به دست آورده ایم .همچنین مقدار هر عنصر از آرایه را بصورت محاسباتی تعیین کرده ایم. در واقع هر عنصر آرایه از جمع عدد 2 با حاصل ضرب عدد 2 در اندیس عنصر بدست می آید .

در ادامه دستورات متغیر رشته ای output همانند تمرین درس قبل برای چاپ مقادیر عناصر آرایه به همراه اندیس آنها تعریف و مقدار دهی کرده ایم.تنها نکته ای  که در مابقی دستورات باید به شما دوستان گوشزد کنیم در کادر پیغام قرار دارد . همانگونه که مشاهده می کنید برای تنظیم یک کادر پیغام چندین آرگمان را مورد استفاده قرار داده ایم . اولین آرگمان مکان قرار گیری کادر در صفحه نمایش کاربر را مشخص می نماید که ما آن را با null مقدار دهی کرده ایم . منظور از null این است که می خواهیم کادر پیغام در مرکز صفحه نمایش کاربر قرار گیرد . سپس متنی است که می خواهیم درون کادر نمایش داده شود .دراین تمرین ما از متغیر رشته ای output که در مرحله قبل مقدار دهی شده است استفاده کرده ایم . آرگمان بعد عنوان کادر پیغام را مشخص می نماید . آخرین آرگمان نوع کادر پیغام را مشخص می کند . که ما در اینجا از JOptionPane.INFORMATION_MESSAGE استفاده نموده ایم این نوع از کادر پیغام شامل یک دکمه OK است و عموماً برای اطلاع رسانی مورد استفاده قرار می گیرد.

حال زمان مشاهده عملکرد برنامه می رسد .فایل subsun_class_16 را در Package Explorer ایکلیپس انتخاب کنید و آن را اجرا کنید. نتیجه اجرای برنامه را در زیر مشاهده می کنید.

مقدارر دهی آرایه درون حلقه  تکرار جاوا

همانطور که مشاهده می نمایید درون کادر اندیس هر عنصر از آرایه به همراه مقدار ذخیره شده در آن نمایش داده شده است.

دیدگاه ها (0)

ارسال دیدگاه ها

Image CAPTCHA
حروف نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.