آموزش Excle 2013-ایجاد کتاب کاری(درس پنجم)

+1
+41
1394/03/05 0 221 ش.روستایی

ایجاد یک کتاب کاری:

برای ایجاد کتاب کاری ابتدا به منوی فایل رفته و گزینه New را انتخاب کنید. در این قسمت می توانید یک کتاب کاری خالی(Blank Workbook) یا یک کتاب کاری از پیش طراحی شده( Template) را باز کنید. به کتابهای کاری از پیش طراحی شده Template گفته می شود.

ایجاد کتاب کاری در اکسل 2013

اگر به دنبال الگوی خاصی می گردید، می توانید نام آن را در جعبه متن مشخص شده تایپ کرده و سپس روی کلید Start Searching کلیک کنید تا Excel، سایت Microsoft را به دنبال الگوی مورد نظر شما جستجو کند.

روی Blank Workbook کلیک کنید، اکنون کتاب کاری جدیدی با سه صفحه به نام های Sheet1,Sheet2,Sheet3 ایجاد شده است.

آموزش ایجاد کتاب کاری جدید در اکسل 2013

روش وارد کردن داده ها:

برای وارد کردن داده در یک سلول شما می توانید از دو نوع داده در سلولها استفاده کنید:

1- ثابتها: متن و عددی که در سلول تایپ می شود از این نوع داده است.

2- فرمولها: یک عبارت ریاضی یا منطقی هستند و برای انجام محاسبات استفاده شده و همیشه با علامت مساوی (=) اغاز می گردند.

برای وارد کردن داده ها در یک سلول، می توانید عبارت مورد نظر را داخل آن سلول تایپ کنید یا از میله فرمول استفاده نمایید.در ادامه هر دو روش را بررسی خواهیم کرد.

در سلول A2 می خواهیم یک متن را با عنوان Income (درآمد) تایپ کنیم.

آموزش وارد کردن متن در اکسل 2013

با این کار یک متن در سلول تایپ کردیم. با فشردن دکمه Enter صفحه کلید به سلول بعد می روید.

آشنایی با فرمولها:

همانطور که گفته شد علاوه بر افزودن داده های ثابت می توان فرمولهایی را در یک سلول اضافه کرد. یک فرمول می تواند شامل تابع ها، مراجع(Reference) و نامها باشد. فرمولها به دلیل اینکه با علامت مساوی(=) اغاز می شوند به سادگی قابل تشخیص هستند.

در مثال زیر سلول B5 فعال است. در این قسمت می خواهیم جمع دو عدد بالا را محاسبه کنیم. یعنی در قسمت Total(جمع) می خواهیم مجموع درآمدها را مشاهده کنیم.برای این کار کلید علامت مساوی را از صفحه کلید فشار داده با وارد کردن علامت مساوی، Excel در سمت چپ این میله جعبه نام را به جعبه توابع تبدیل کرده است. در این قسمت در ابتدا توابعی که اخیرا مورد استفاده قرارگرفته اند ظاهر می شوند. برای مثال در اینجا تابع SUM (حاصل جمع) در سمت چپ میله ابزار فرمول دیده می شود.

وارد کردن اطلاعات در اکسل 2013

در یک فرمول می توان به یک یا گروهی از سلولها مراجعه نمود و عملیاتی مانند جمع را بر روی آنها انجام داد. برای مثال فرمول B3+5 یعنی محتویات سلول B3 بعلاوه عدد 5 این مقدار با تغییر محتویات سلول B3 بصورت خودکار دوباره محاسبه شده و تغییر خواهد کرد.

در محل B5 می خواهیم محتوای دو سلول B3 و B4 نمایش داده شود. پس عبارت B3+B4= را تایپ می کنیم. سپس روی دکمه حاوی علامت تیک در میله ابزار فرمول کلیک کنید.

وارد کردن اطلاعات در اکسل 2013

وارد کردن اطلاعات در اکسل 2013

به این ترتیب جمع دو سلول بالا نوشته شد.

با حرکت دادن مکان نما با سمت بالا از صفحه کلید یک سلول به بالا حرکت می کنید. با استفاده از کلیدهای مکان نما نیز می توانید بر روی سلولها حرکت کنید.

برای جمع کردن سلولها با هم یک راه وارد کردن فرمول B1+B2+B3 می باشد. در ادامه به روش بعد خواهیم پرداخت.

در فرمولهای اکسل می توان به گروه یا محدوده ای از سلولها مراجعه نمود. علامت دو نقطه : در میان دو نام سلول، به معنی انتخاب تمام سلولهای میان این دو سلول و خود آنها می باشد. برای مثال عبارت B9:B11 یعنی سلولهای B10,B9و B11 و عبارت B3:C5 اشاره به تمام سلولهای B3 تا B5 و C3 تا C5 دارد.

گاهی پیش می آید که بخواهیم مجموع تعداد زیادی از ارقام را در یک لیست محاسبه کنیم. برای این کار می توان فرمول را همانند B1+B2+B3 بصورت دستی نوشت که زمان زیادی می برد و امکان اشتباه نیز وجود دارد. راه حل بهتر، استفاده از دکمه Auto Sum یا جمع کننده خودکار است.

برای این کار روی گزینه Editing کلیک کنید. بعد از سلولی که می خواهید حاصل جمع در آن قرار گیرد روی دکمه Auto Sum در برگه Home قسمت Editing کلیک کنید.

اکنون یک کادر در دور محدوده ای که برای انجام عمل جمع انتخاب شده قرار گرفته است. اگر سلولهای انتخاب شده برای محاسبه جمع صحیح نباشند، باید داخل میاه فرمول کلیک کرده و بصورت دستی سلولهایی را حذف یا اضافه نمایید. به روش دیگر و آسانتر، می توانید توسط ماوس محدوده مورد نظر را ایجاد نمایید. به این صورت که روی اولین سلول از محدوده مورد نظر، کلید چپ ماوس را فشرده و نگاه دارید و اشاره گر را روی آخرین سلول از محدوده ببرید و کلید ماوس را رها نمایید.

وارد کردن فرمول در اکسل 2013

برای ثبت این فرمول دکمه اینتر صفحه کلید را می بایست فشار دهید.

چنانچه بخواهید اطلاعات بیشتری را به جمع فرمول ایجاد شده بدست آورید می توانید از سیستم کمک Excel استفاده کنید.

روی سلول مورد نظر دابل کلیک کنید ما در اینجا روی سلول B6 دابل کلیک می کنیم. در زیر فرمول SUM که در زیر خانه فرمول نوشته شده است کلیک کنید.

آموزش وارد کردن فرمول در اکسل 2013

اکنون صفحه راهنمای اکسل یا برنامه کمک ظاهر شده است.

 

 

+1
+41


*شما دوستان گرامی در صورتی که سوال و یا نظری در مورد این آموزش دارید ، میتوانید در بخش دیدگاه ها، آن را بیان کنید .
* همچنین شما می توانید به سوالات کاربران دیگر پاسخ دهید واطلاعات و تجربیات خود را درباره این موضوع با دوستان خود به اشتراک بگذارید.


دیدگاه ها (0)

ارسال دیدگاه ها

Image CAPTCHA
حروف نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.